Формування громадянської
компетентності учнів початкових класів
компетентності учнів початкових класів
У нашій державі проблема розвитку
громадянськості і патріотизму сьогодні набуває
досить гостру актуальність, зокрема, у справі формування громадянської компетенції школярів.
Сьогодні молодому поколінню нелегко
адекватно визначитися зі своїми соціально
– громадянськими установками , і від цього поширилося набуте явище соціальної пасивності, небажання приймати
участі в житті школи, класу, свого міста. Відбувається помітне переважання цінностей грошей над культурними
та моральними цінностями.
Громадянське виховання школярів – це вимога часу ; воно полягає
формуванні громадянськості, яке дає в свою чергу можливість відчувати себе
морально, соціально, політично і юридично захищеною в даній державі. Виховання
громадянськості - одна з умов підготовки
покоління людей здатних відродити суспільство
і духовність нації, розвинути ідею державності , звернену до людини.
Працюючи в школі , як вихователь ГПД, зрозуміла, що проблема формування
життєвої компетентності учнів молодших класів ще недостатньо розроблена, хоча
її вивченням займаються багато науковців, а ознайомившись з науковою
літературою зрозуміла, що значний потенціал для формування життєвої компетентності мають інтерактивні технології навчання.
Щоб у старшій школі проявлялися
справжні лідери, або просто активні та
небайдужі підлітки, варто вже у початкових класах одразу починати виховувати учнів на засадах демократії.
Постає питання – для чого? Яке задають
часто батьки вихованців. Знайомлячи батьків з демократичним направленням школи, інформацією стендів для
них, чітко визначаємо місце майбутньої дорослої людини в житті, яка має
володіти певними якостями й уміннями випускаючись із загальноосвітньої школи:
-
бути
гнучким, мобільним, конкурентоспроможним, уміти
інтегруватись у динамічне суспільство, презентувати себе й дбайливо
ставитися до свого здоров’я та здоров’я іншого як до найвищої цінності;
-
уміти
здобувати , аналізувати інформацію, отриману з різних джерел, застосувати її для індивідуального розвитку, критично
мислити, приймати нестандартні рішення і відповідати за них;
-
уміти
запобігати будь – яким конфліктним
ситуаціям і виходити з них;
-
уміти
працювати в команді , використовувати знання
як інструменти для розв’язання життєвих проблем.
У вихованні громадянства велика роль
належить початковій школі. Але для того ,щоб вихователь був спроможний свідомо
працювати в цій галузі, йому потрібно чітко
уявляти , в чому полягає сутність такого складного особистісного феномена як
громадянськість. Нові посібники Ради
Європи з серії публікацій ОДГ/ОПЛ-
Освіта для демократичного громадянства
та освіта з прав людини в шкільній практиці
Рольфа Голлоба, Петерса Крапфа,
Олофа Олафсдоттіа, Вільтруда
Вайдінгера біль детальніше ознайомили
мене з концептуальними засадами нової моделі громадянства, розкрили
європейський підхід та історію ОДГ/ОПА , проаналізували базові поняття демократії і прав людини, розкрили умови та
технології навчання демократії та прав людини в школі. На засадах посібників
створила модель формування громадянськості
у молодших школярів.
Саме у сфері освіти має формуватися усвідомлення кожною людиною віри в те, що істинний сенс її життя – це якомога повніша самореалізація всіх її здібностей на користь людям.
забутий, ніщо не забуте» (до Дня
Перемоги)); спортивно – музичних програм («Про здоров’я дбаємо, здоровими зростаємо»); КВК
(«Козацькому роду -нема переводу») ; годин людяності («Співчуття», «Що означає
бути добрим?»), бесіди («Права дитини»,
«Наші права - наш скарб»); уроків –
екскурсій( «Шануймо калину»).
Успішність
виховних впливів з метою виховання громадянськості молодшого школяра, як практика показала,
залежить від умілого використання як
традиційних, так і інтерактивних методів.
Знайомлю з демократичними засадами
першокласників не через сухий
теоретичний матеріал, а на прикладах
сюжетів з казок , мультфільмів, українських народних приказок. Це допомагає
зацікавити малечу такою складною темою.
У вправі
«Знайомство з демократією»
діти дізнаються, що демократія – це такий лад, за якого люди вирішують спільно найважливіші проблеми,
кожен може вільно висловлювати свою думку, а його права захищає закон. А ще –
демократичний світогляд притаманний нашому суспільству. Щоб дітлахам було
легше все це зрозуміти , пригадуємо казки, мультфільми, художні твори,
проблематика яких стосується рівності,
свободи, порозуміння, захисту знедолених тощо (іншими словами – демократичних
засад). Наприклад , казка «Рукавичка» (рівність та співпраця); «Цап та баран» (
порозуміння, важливість компромісу); серія мультфільмів «Чіп і Дейл» (захист
знедолених) та «Як козаки по сіль ходили» (взаємодопомога, мирне співіснування,
захист свободи) тощо. В кінці вправи пропоную придумати власну казку чи
історію, в якій були б описані принципи народовладдя.
Проводячи бесіду на тему «Ми – демократи»,
питаю школярів, чи чули вони про поняття «народ», «влада», «вибори», «право»,
«закон» тощо. Якщо так – нехай діти спробують пояснити їх, а якщо ні -
придумають власні варіанти відповіді. Перед цим розтлумачити школярам, що вони можуть висловлювати будь –
які припущення з цього приводу. Також запитую, де такі слова можна зустріти
найчастіше ( почути у телепередачах чи
розмовах дорослих, чи може прочитати в газетах , чи в підручниках тощо. Крім
того, прошу дітей пригадати, що таке
прислів’я та приказки. Запитую у дітей, як такі висловлювання можуть
відображати ставлення народу до тих чи інших питань. Пропоную учням проаналізувати кілька виразів
про народ та владу.
·
Не
той чоловік, хто для себе живе, а той – хто
для народу щастя кує.
·
Якщо
народ єдиний, він непереможний.
·
Грім
і народ не змусиш замовкнути.
·
Народ
захоче, безодню перескочить.
·
Вчи
народ, учися в народу.
·
Хто
з народом, той непереможний.
·
Наш
народ даремно не любить говорити, а якщо
сказав, то зав’язав.
·
Закон
для громади, що віжки для коня.
·
Біда
вівцям , коли вовк пастушить.
У грі «Хто повинен вирішувати?»
(виховний захід « Дбай про здоров’я взимку») , мета якої навчити школярів
приймати самостійно рішення та формувати
вміння обговорювати матеріал в невеликих
групах , були поставлені завдання для
дітей:
-
Поміркувати
про процеси прийняття рішень в сім’ях;
-
Обговорити участь дітей у сімейному житті.
Завдяки цій грі , вихованці зрозуміли, що більшість
рішень на даний час приймають батьки, або діти разом з батьками, обговорюючи
свої потреби. Але прийде час і рішення , за які
будуть нести відповідальність , діти прийматимуть самостійно.
Виховна година
«Жити і життю радіти»
розкрила поняття дітям «радість», «життєрадісний», навчила у кожній ситуації
бачити благо, показала взаємозв’язок між своїм станом і станом інших, що вміння
радіти життю, змінює саме життя, робить його щасливим. Виховання добрих почуттів сприяло створенню позитивного настрою, змінювати своє
життя на краще.
Але що ж впливає на
ефективність формування громадянської компетенції учнів початкових класів? На думку видатного педагога В О. Сухомлинського – сукупність педагогічних
умов:
·
Реалізація принципу особистісно – якісного підходу в навчально – виховний процес початкової загальної освіти;
·
Використання потенціалу програми предметів, зміст яких
пов’язаний з відносинами людини й суспільства, що розкривають не
тільки змістовні, але й ціннісні основи
людського існування;
·
Включення
в навчальний та виховний процес різноманітних форм роботи з цікавими завданнями
демократичного направлення, поглиблення проблемного поля обговорюваних питань і залучення самих учнів;
·
Включення
в систему виховної роботи заходів,
тематика яких пов’язана з принципами побудови демократичного суспільства, його
правовими основами, роллю закону в державі та вжитті людини;
·
Детальніше
ознайомлювати учнів молодшої школи з зі змістом громадянських якостей, що
описують відносини із суспільством.
Я розумію, що громадянське виховання дитини – це вимога часу, бо полягає воно у формуванні громадянської компетенції учнів і придбання громадянського досвіду, а також включення в систему виховної роботи заходів, тематика яких пов’язана з принципами побудови демократичного суспільства .Але вірю, що зміни в суспільстві чітко визначать необхідність формування нового типу громадянина : не лише освіченого, але й активного – здатного зробити свій внесок у життя суспільства, країни, всього світу та взяти на себе більшу відповідальність.
Я розумію, що громадянське виховання дитини – це вимога часу, бо полягає воно у формуванні громадянської компетенції учнів і придбання громадянського досвіду, а також включення в систему виховної роботи заходів, тематика яких пов’язана з принципами побудови демократичного суспільства .Але вірю, що зміни в суспільстві чітко визначать необхідність формування нового типу громадянина : не лише освіченого, але й активного – здатного зробити свій внесок у життя суспільства, країни, всього світу та взяти на себе більшу відповідальність.
Немає коментарів:
Дописати коментар