1. Закон України «Про
освіту» (Про внесення змін до законодавчих актів України з питань загальної
середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу, 6
липня 2010 року № 2442-УІ). Згідно з внесеними в ньому змінами загальноосвітні
навчальні заклади можуть створювати у своєму складі спеціальні та інклюзивні
класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами;
2. Концепція розвитку
інклюзивної освіти (затверджена Наказом МОН України від 01.10.2010 року № 912),
в змісті якої визначені шляхи впровадження інклюзивної освіти.
3. Постанова Кабінету
Міністрів України про затвердження «Порядку організації інклюзивного навчання у
загальноосвітніх навчальних закладах» від 15 серпня 2011 року № 872.
4. Лист Міністерства
освіти і науки, молоді та спорту 18.05.12 №1/9-384 «Про організацію
інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах».
Інструктивно-методичний
лист розроблено з метою реалізації Порядку організації інклюзивного навчання у
загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого постановою Кабінету
Міністрів України від 15 серпня 2011 року № 872.
Передумовою у
забезпеченні успішності навчання дитини з особливими освітніми потребами у загальноосвітньому
навчальному закладі є індивідуалізація навчально- виховного процесу.
Оцінювання навчальних
досягнень учнів з особливими освітніми потребами здійснюється за критеріями
оцінювання навчальних досягнень учнів з порушеннями розвитку у системі загальної
середньої освіти, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки, молоді та
спорту України від 13.04.2011 №329, зареєстрованим у Міністерстві юстиції
України 11 травня 2011 р. за №566/19304. Оцінюванім навчальних досягнень учнів
з розумовою відсталістю, зі складними вадами розвитку, які навчаються за
індивідуальним навчальним планом і програмою, здійснюється за обсягом
матеріалу, визначеним індивідуальною навчальною програмою.
5. Указ Президента
України від 16 грудня 2012 року №163/2011 «Про питання щодо забезпечення
реалізації прав дітей в Україні».
6. Нові соціальні
Ініціативи Президента України: діти – майбутнє України (7 березня 2012 р.).
2.1. Забезпечення
доступу кожної дитини до дошкільної освіти.
2.7. Забезпечення дітей
з особливими потребами необхідними засобами реабілітації.
2.8. Забезпечення
навчальною літературою спеціальних навчальних закладів для дітей з вадами зору.
3.3. Раннє виявлення і
вчасна медико-соціальна реабілітація для дітей із вродженими вадами або із
затримками розвитку.
7. Рішення колегії
Міністерства освіти і науки, молоді та спорту країни від 01.03.2013 р. Протокол
№ 2/3-2 «Про впровадження інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних
закладах: реалії та перспективи».
8. Указ Президента
України № 344/2013 від 25 березня 2013 р. «Про Національну стратегію розвитку
освіти в Україні на період до 2021 року». В освіті дітей з особливими освітніми
потребами:
·
розроблення методики раннього виявлення та проведення діагностики дітей з
особливими освітніми потребами;
·
удосконалення мережі спеціальних навчальних закладів, створення нових
моделей та форм організації освіти для осіб з особливими освітніми потребами;
·
відкриття дошкільних груп компенсуючого типу для дітей з особливими
освітніми потребами, які проживають у сільській місцевості;
·
розширення практики інклюзивного та інтегрованого навчання в дошкільних,
загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах дітей та молоді, що
потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку;
·
пріоритетне фінансування, навчально-методичне та матеріально-технічне
забезпечення навчальних закладів, що надають освітні послуги дітям і молоді з
особливими освітніми потребами, забезпечення архітектурної, тран спортної та
інформаційної доступності таких закладів для цієї категорії осіб.
9. Наказ МОН України від
14 червня 2013 р. № 768 «План заходів, щодо забезпечення права на освіту дітей
з особливими освітніми потребами, у тому числі дітей-інвалідів»:
·
Забезпечити охоплення дітей-інвалідів дошкільного та шкільного віку різними
формами навчання, позашкільною освітою відповідно до стану здоров’я, їх
можливостей та здібностей.
·
Розробити перспективні плани розвитку мережі загальноосвітніх навчальних
закладів з інклюзивним та інтегрованим навчанням з урахуванням контингенту
дітей з особливими освітніми потребами.
·
Укласти угоди між спеціальними загальноосвітніми школами-інтернатами,
навчально-реабілітаційними центрами та загальноосвітніми школами щодо надання
консультативної роботи педагогічним працівникам та корекційно-реабілітаційної
допомоги дітям з особливими освітніми потребами, які навчаються в класах з
інклюзивним навчанням.
10. Наказ МОН України
від 23 липня 2013 року №1034 «Про затвердження заходів щодо впровадження
інклюзивного навчання в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах на
період до 2015 року»:
·
Подавати департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Єресько О.
В.) інформацію про стан їх виконання для узагальнення та інформування
Адміністрації Президента України до 10 вересня щороку, починаючи з 2013 року.
·
Внести зміни до регіональних програм розвитку освіти щодо запровадження
інклюзивного навчання у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах протягом 2013-2015 років.
·
Забезпечити проходження курсів підвищення кваліфікації педагогічними
працівниками, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами в
дошкільних, загальноосвітніх навчальних закладах.
·
Забезпечити організацію системної корекційно-реабілітаційної допомоги дітям
з порушеннями психофізичного розвитку, які навчаються в групах/класах з
інклюзивним навчанням у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах
шляхом налагодження співпраці цих закладів з навчально-реабілітаційними
центрами та спеціальними школами-інтернатами.
·
Забезпечити доступність (архітектурну, інформаційно-технічну, кадрове
забезпечення, навчально-розвивальне середовище) навчальних закладів різних
типів для дітей з порушенням психофізичного розвитку, у тому числі дітей-
інвалідів.
·
Налагодити співпрацю з громадськими організаціями, із управліннями охорони
здоров’я, соціального захисту з питань забезпечення права на освіту та
соціальний захист дітям-інвалідам.
·
Організувати вивчення досвіду роботи навчальних закладів з інклюзивним
навчанням, залучати до його висвітлення ЗМІ, видавництва.
·
Запровадити навчальну дисципліну «Основи інклюзивної освіти» у всіх вищих
навчальних закладах, які здійснюють підготовку педагогічних працівників».
11. ЛИСТ МОН України від
8 серпня 2013 №1/9- 533) «Про організаційно-методичні засади забезпечення права
на освіту дітям з особливими освітніми потребами»:
·
У тісній взаємодії з ПМПК мають працювати визначені управлінням освіти і
науки спеціальні або комбінованого типу дошкільні, опорні загальноосвітні з
інклюзивними класами/групами навчальні заклади.
·
Зміст корекційно-розвиткових занять повинен бути спрямований на вирішення
специфічних завдань, зумовлених особливостями психофізичного розвитку учнів, і
реалізується через спеціально організовані групові та індивідуальні заняття за
напрямками.
·
Обов’язковою умовою при складанні індивідуального навчального плану та
індивідуальної навчальної програми є врахування висновків та рекомендацій ПМПК щодо
вибору для дитини навчальної програми.
·
Розклад уроків для дітей з особливими освітніми потребами складається з
урахуванням індивідуальних особливостей їх навчально-пізнавальної діяльності,
динаміки працездатності протягом дня і тижня та з дотриманням
санітарно-гігієнічних вимог.
·
Відмова у зарахуванні дітей з особливими освітніми потребами до
загальноосвітнього навчального закладу за наявності рекомендації ПМПК та
бажання батьків недопустима.
Немає коментарів:
Дописати коментар