На сучасному етапі розвитку
суспільства, вкрай необхідною є потреба створення сприятливого простору для
формування успішних, конкурентноздатних особистостей,
спроможних ефективно працювати та навчатися протягом усього життя.
Зміна
напрямку державної політики України в галузі освіти до дитинства вселяє надію на успішний розвиток саме такого
суспільства. При цьому особистість педагога, якому належить бути вчителем і
вихователем громадянина XXI століття, стає
центром освітньої системи. Педагог був і залишається основним суб'єктом,
покликаним вирішувати завдання розвитку суспільства.
Тільки творча особистість здатна вирішувати
непрості завдання виховання підростаючого покоління. А
особливо, коли ця особистість - вихователь. Адже "плекає педагог
майбутність долі!" (І.Драч).
І
тільки постійне вдосконалення власного педагогічного досвіду дає право
вихователю стати свідком "народження людини".
Одним із
важливіших аспектів моєї діяльності, як вихователя ГПД , є не лише
формування фахової креативності, але й
уміння розкрити власний творчий потенціал,
розвинути активність, зняти психологічні
перешкоди до самовираження, сформувати
знання, уміння та навички щодо створення
продуктів власної творчості. І
тільки через власну особистість я
розвиваю та формую особистість
дитини, беручи відповідальність перед соціумом за адаптування її в оточуючому світі, шляхом проживання
з нею спільно керованого і самокерованого процесу.
Постає питання,
на що спрямована креативна діяльність
вихователя ГПД? На формування
особистісно – соціального досвіду вихованця з урахуванням особливостей розвитку особистості в сучасному суспільстві.
А взагалі творчість означає створення нового, креативного - це здатність висловлювати незвичайні ідеї, нетрадиційно мислити, швидко розв’язувати проблемні ситуації. І тільки під впливом соціального середовища та системи освіти, навчання та виховання буде формуватися творча, активна особистість.
У свою чергу, головною метою школи, як соціального
інституту в сучасних умовах, є
різнобічний розвиток дітей, їх пізнавальних інтересів, творчих здібностей,
умінь, навичок самоосвіти, здатних
до самореалізації особистості. Молодший шкільний вік вважається найбільше сприятливим і значущим періодом для
виявлення і розвитку творчого потенціалу
особистості. У цьому віці закладаються основи творчості, психологічна база
продуктивної діяльності, формується
комплекс моральних цінностей, якостей, здібностей, потреб особистості. І я, як
вихователь ГПД , намагаюся вирішувати завдання розвитку різноманітними
способами, використовуючи наступні види діяльності: ігри, конкурси, свята,
вікторини, виховні заходи, клубний годинник, КВН, брейн – тренінги,
інтерактивні ігри – подорожі, вистави.
У міру своїх сил
і здібностей намагаюся
робити життя дітей цікавим, змістовним,
правильно організованим повсякденно , наповненим кожен день
корисними думками і радощами. Завдання
вихователя на групі полягає
не в тому, щоб тільки зайняти дитину
грою, але й організувати такі заходи,
які були б цікаві й корисні школяреві відповідного віку,
сприяти його інтелектуальному і фізичному розвитку, збагачувати його емоціями. Планую розвиваючі вправи
перед самопідготовкою, щоб підготувати дітей до самостійної навчальної
роботи, які вимагають від них активної розумової діяльності (матеріали на
розвиток мовлення, збагачення
словникового запасу, тренування пам’яті, уваги, закладання основ творчості). Через
креативні вправи , завдання спонукаю дітей до самостійного розмірковування , всіляко
стимулюю їх вольові зусилля, розвиваю розумові здібності. Короткочасні
дидактичні вправи ,своєрідні розумові гімнастики, фізичні руханочки проводжу в
динаміці і обов’язково в ігровій формі (10 хв). Відпочилі, без ознак втоми і
збудженості , діти легко включаються в розумову діяльність при виконанні домашнього завдання. На початку навчального року проводжу
інструктаж із безпеки життєдіяльності учнів під час самопідготовки в ігровій
формі ,застосовуючи ляльковий театр при показі
казки – уроку «Шкільні пригоди зайця Стрибунця». Щоденно, перш ніж учні
розпочнуть самостійну роботу, нагадую правила безпечної поведінки , спираючись
на ситуації знайомих дітьми казкових героїв. Самопідготовка – не урок. Як організувати? Як
розпочати? Застосовую різні прийоми. Наприклад,
почергово прикріпляю на дошку плакат «Правила самопідготовки», правила
тиші, поваги, взаємодопомоги, піднятої руки. Опрацювавши пам’ятки виводимо разом з дітьми власний
алгоритм домашнього завдання під
час самопідготовки. Практика показала,
що така організація дає якісне виконання
домашнього завдання , при цьому зберігає здоров’я вихованців , хороший
настрій і створює ситуацію успіху.
Для
забезпечення дисципліни під час самопідготовки рекомендую застосовувати сигнальні картки, які спонукають до тиші і
відстежувати етапи самопідготовки. Для забезпечення самостійної навчальної діяльності та своєчасного завершення роботи використовую мотивацію, створюючи ситуацію успіху з посмішкою на очах: «У вас усе вийде, ви
все зможете зробити. Усе буде добре!»; стимулюю учнів до використання різноманітних способів
виконання домашнього завдання, застосовую метод «Незакінчене речення», ідентифікацію, враховую інтереси й
нахили учнів, використовую наміри.
Серед аргументів, що
мотивують учні до самостійності,
виокремлюю такі:
* зростай у своїх знаннях;
* умій відстояти себе, свою власну думку;
* заяви про себе знаннями;
* пам’ятай, що твої знання – це
шлях до успіху.
В
пошуках шляхів активізації самостійної роботи впроваджую під час самопідготовки в другій половині дня
інтерактивні технології навчання.
Ігрові
прийоми
застосовую
впродовж всієї самопідготовки, на будь – якому етапі її проведення.
Заняття у формі інтелектуальної гри дає змогу віртуально занурити учнів у
чарівний світ казкових героїв. Вони (казкові герої) можуть з’явитися,
наприклад, в ляльковому театрі, пальчиковому, на екрані монітора, пропонуючи учням певні
завдання. Візуалізувати виконання домашніх завдань допомагає використання інформаційно – цифрових технологій.
Для розвитку
вміння раціонального використання часу
застосовую прийом технології «таймменеджменту». Щоб учні
швидко долучалися до роботи, вміли
розраховувати час, який потрібно затратити
для розв’язання прикладів і задач, на підготовку усних чи письмових завдань, я
спільно з дітьми обговорюю регламент , визначивши тривалість часу, необхідного для виконання
завдань. Зорієнтовую на відлік часу, що
демонструють стрілки настінного
годинника. Можна організувати змагання «Хто швидше розв’яже задачу, приклад »,
вправи «Що можна зробити за 1 хвилину, за 5 хвилин, за 10хв тощо. Ефективним
засобом розвитку самостійності при виконанні домашніх завдань є застосування пам’яток
– алгоритмів, схем, таблиць, цікавих вправ, задач на логічне мислення, усне
обчислювання тощо. З учням, які
мають труднощі в навчанні, працюю індивідуально.
Допомагають учні, які створюють мобільну «групу довіри», склад якої може змінюватися. Для забезпечення дисципліни та порядку застосовую такі методи заохочування , як довіра,
підбадьорення, схвалення, похвала , використовуючи похвалки або фішки. В такий спосіб
відзначаємо дитину за допомогу.
Немає коментарів:
Дописати коментар