Вправи з формування громадянських компетентностей

Вправа "Чарівні цукерки"

ГПД    1 -2  класи

Тема розваги :"В гостях у Карлсона"(10 - 15 хв)
  Мета вправи: продовжувати тренувати навички командних гравців; дати поняття взаємозалежності.
  Ключова  складова громадянської компетентності : громадянська повага, відповідальність,свідомість.
  Додаткові складові компетентності: почуття власної гідності, розвиток свідомості, критичне мислення, контроль власних емоцій.
  Очікувальні результати: відповідальність за власний вибір, впевненість в собі, виявляє готовність співпрацювати.

Перелік знань, умінь, навичок, ставлень, визначених програмою
  
Учень:

  •  узгоджує правила групи та гри;
  •  усвідомлює залежність від інших та коли інші залежать від нього.


                                 Інструкція до проведення 

1. Під час розваги 2 - м командам повідомляють , що вони повинні подолати певну  відстань та незвичайним способом принести  "чарівні цукерки" до Сніговика.
2. Команди стають у шеренги  на відстані 1,5 м одна ві одної.
3. Гравці беруть  "чарівні цукерки" та утримують їх між собою
кінчиками  вказівних пальців таким чином, щоб цукерки  з'єднали гравців шеренги у ланцюг.
4. Учні повинні добігти до попередньо заздалегідь визначеної цілі. Якщо цукерка падає на підлогу і ланцюг розривається, вся команда повинна повернутися на своє місце та почати рух знову. 

                                   Питання для обговорення
Приклади твержень:
     
    1. Як ви себе почували  під час гри?
    2. Чи допомагав вам товариш, який рядом був з вами  під час  гри?
    3. Чому одна команда швидко отримала перемогу, а інша - ні?
        
           Підсумок за результата  проведення гри

Аналіз та оцінка гри:
      
     1. Чи сподобалася вам гра?
     2. Кого б взяли  в свою команду для цієї гри? Чому?



Практична вправа "Хочу і треба"

ГПД  1 - 2 класи

Тема заняття : "Мої потреби  та потреби інших людей"     Практична вправа « Хочу  і треба"
Мета вправи:навчити розуміти власні потреби та бажання.
Ключова  складова громадянської  компетентності: громадська свідомість.
Додаткові складові компетентності: почуття власної гідності, розвиток совісті,критичне мислення, контроль власних емоцій.
Очікувальні результати: відповідальність за власний вибір, впевненість в собі, виявляє готовність співпрацювати.

          Перелік знань, умінь, навичок, ставлень, визначених програмою                                         

 Учень:

  •   Співвідносить свої бажання зі своїми  можливостями , можливостями інших;
  •   Усвідомлює значення правильності вибору життєвих ситуацій для становлення  й ствердження людини;  
  •   Розуміє різницю між речами, які він хоче або хотів мати  та реальними потребами.
                                                     Інструкція до проведення
  1.   Учням роздаються аркуші паперу та ручки.
  2.   Педагог просить дітей написати в стовпчик з лівої сторони 5 бажань, які є  у них в даний момент, тобто те, що вони хочуть.
  3.   З правої сторони зробити стовпчик "Треба" і виписати те, що треба зараз зробити.
  4.    Після закінчення роботи бажанням  нумеруються  у порядку важливості буквою "Я" ті, виконання  яких залежить від самої дитини; буквою "Д" - залежить від інших людей; "Н" - ні від кого не залежать або дитина не може відповісти.
                                                    Питання  для обговорення
          Приклади  тверджень

  1. Чи можливо свої бажання виконати  в інший  (вільний час)?
  2. Що для вас зараз найважливіше: те, що написане в стовпчику "Хочу", або те, що в стовпчику "Треба"?
  3. Чи є інші учні, для яких те, що написано в стовпчику "Треба", теж є важливим?

                     Підсумок за результатами  проведення практичної вправи

 Аналіз та оцінка  вправи

1. Чи важко вам було визначитись в написані ?
2. Чому одні бажання виконуються, а інші  - ні?
3. Як подружити «Хочу» і «Треба» власних потреб та бажань?





Вправа "Ми маленькі сонценята"

ГПД   2 клас

Тема виховного заходу: "Наш дружній клас" (15 хв)
Мета вправи : навчити  пізнавати та сприймати один одного в групі, дізнати про ставлення і діяльність, що пов'язані з відмінностями..
Ключова складова громадянської компетентності: громадянська повага, відповідальність, свідомість.
Додаткова складова компетентності: повага до людської гідності та прав, визнання ціності та рівності.
Очікування результатів: проявляє взаєморозуміння, поважає думку інших, виявляє готовність співпрацювати в групах.

                        Перелік знань , умінь, навичок, ставлень, визначених програмою
               
 Учень:
·   Позитивно ставиться до себе;
·   Описує свої зовнішні та внутрішні якості;
·   Усвідомлює власну унікальність і неповторність кожного.


                                    Інструкція до проведення

1. На дошку педагог прикріпляє велике сонечко та роздає всім учасникам  маленькі вирізані сонечки з промінцями.
2. Пояснює, що вони це промінчики великого сонця, але  які ці промінчики, ніхто не знає. Тому треба взяти ручку і написати на промінчиках улюблене заняття, тваринку, казкового героя, пори року, мультфільм, колір, кращого друга.
3.  Після роботи кожне «сонечко» - дитина зачитує ряд своїх характеристик.
4. Як  тільки характеристики  прочитані, учні починають  рухатися по класі  та   утворювати групи за  однаковими улюбленими  заняттями, казковими героями, ……….і так далі групуючись до позначених місць.
5.  Діти залишаються разом на деякий час, щоб обговорити  те, що їх єднає.
6.   Потім знову міняються знаходячи опонентів з однаковими характеристиками.
7.   Після обговорення , учні прикріпляють свої «сонечки» до великого сонця , утворюючи промінці.

                                   Питання для обговорювання
Приклади тверджень:

1. Чи всі ми схожі?
2. Чи всі ми різні?
3. То що ж нас розрізняє? Об’єднує?
4. Чи опинився хтось  в групі учнів, з якими не мав нічого спільного?
5. Як почувався той, хто  був у великій групі?
6. Як почувався той, у кого група була маленька?

                                Підсумок за результатами  проведення вправи

Аналіз та оцінка вправ

1. Що сподобалось найбільше?
2. Чи важко  було говорити про себе?
3. Які в тебе враження від вправи?





Вправа "Мій вибір"
ГПД  2 клас 

Тема  бесіди :"Дружбу  та здоров'я за гроші не купиш"  (12 хв)
Мета вправи: розкрити поняття цінність, формувати адекватну ціннісну орієнтацію.
Ключова складова громадянсбкої компетентності: громадська свідомість.
Додаткова складова  компетентності: визнання цінності, демократіх, критичне мислення.
Очікування результатів: учень бере відповідальність за власний вибір цінностей.

Перелік знань , умінь , навичок , ставлень визначених програмою

Учень:

·  Користується своєю свободою самовираження;
·  Характеризує  головних героїв казки "Два сусіда";
·  Пояснює поведінку героїв через соціальну ситуацію  та їхні інтереси;
·  Висловлює власні  судження  про цінності;
    Усвідомлює  значення  правильних вчинків через розуміння власних цінностей.

                                       Інструкція до проведення

1. Педагог запрошує учнів підвестися та розділитися на 2 групи. Група "Багачів"та група "Трударів".
2. Групи дітей займають певні позиції,  стаючи  обличчям один до одного
3. Дати можливість  подумати, чи вірно вони вибрали позиції, чи збігаються думки з їхніми цінностями.
4. Попросити  дітей пояснити , чому вони вибрали такі позиції.

                                        Питання для обговорення

 Приклади тверджень:
1. Які були стосунки між двома сусідами?
2. Що цінив Панас, а що цінив Тарас?             
3. Як допоміг Тарас Панасу?
4. Що зрозумів Панас?
5. Що можна  та що не можна купити за гроші?

                              Підсумок за результатами проведення вправи

Аналіз та оцінка вправи

 1. Що примушує людей , на вашу думку, поводитися відповідно  до їх цінностей?  
 2. Якщо ваші цінності  і поведінка  будуть відрізнятись, що необхідно переглянути: цінності чи поведінку?

                                Рефлексія

1  "Для мене було важлтвим......."
2  "Я дізнався...."
3. «Я хотів  би розповісти своєму другові…….»

         





                 

                      




                 

               




Немає коментарів:

Дописати коментар